Otestovali jsme městský džíp Nissan Qashqai
Čím dál větší zájem je o vozy v kategorii SUV. Tyto městské džípy se vyznačují vyšším posezem, který poskytuje lepší rozhled. Díky bytelné karoserii se navíc spotřebitel při jízdě cítí bezpečněji. Překvapivé je, že při výběru vozidla nehraje příliš velkou roli pohon všech kol, proto jsme do testu zahrnuli dvě SUV s pohonem jen přední nápravy.
Nissan Qashqai je matadorem segmentu. Do testu jsme si vzali nejlevnější verzi auta, která je díky akčnímu ceníku k mání za 390 tisíc korun. Velmi blízkým konkurentem může být například Mitsubishi ASX. To je proti Qashqaii spíš nováčkem v segmentu. Stojí o pět tisíc korun méně, aniž by jeho výbava byla nějak dramaticky chudší.
Pokud si pořizujete nové vozidlo nezapomeňte na jeho pojištění. Pojištění vozidla se skládá se zákonného pojištění vozidla, tedy z povinného ručení a z havarijního pojištění vozidla. Informace o typech pojištění, spoluúčastech či připojištěních najdete na specializovaném serveru Srovnávač.cz. Naleznete zde také online kalkulačku povinného ručení.
Rozměry obou aut jsou téměř totožné, liší se v centimetrech. Ze zadu a z profilu je dost podobný i design. Prakticky jediné místo, kde máte šanci odlišit, že jde o konkurenty a ne sourozence, je příď. Dvoustupňová kapota Nissanu může na zákazníka působit poněkud obhrouble.
Slabinou Qashqaie jsou také zadní dveře, které se otevírají v příliš malém úhlu. Interiér je však solidně zpracovaný a velmi dobře odhlučněný. Pokud jde o grafiku přístrojů, působí Nissan jednoznačněji než Mitsubishi. Jedinci se zrakovou vadou jistě dají přednost Nissanu, u jehož přístrojů naleznou ostřejší číslice a symboly.
Dá se ale říct, že hlavní roli při výběru sehrají sympatie k značce. Přestože výkony obou čtyřválcových „jednašestek“ jsou velmi podobné – obě mají 117 koní, charakterem se liší. Agregát v Mitsubishi je jadrnější a do kabiny proniká hlasitěji než sametově hebký motor Nissanu. Hebkost je však podle tabulek vykoupena o dvě deci vyšší spotřebou. I se systémem Start/Stop vzal Qashqai v laboratoří 6,2 litru benzínu. V našem testu jezdil za necelých osm.
Důležité je podotknout, že v dálničním režimu, tedy v rychlostech nad 130 km/h, trpí oba agregáty spojením s převodovkou s dlouhou pětkou a chybějící šestkou – jak Nissan, tak Mitsubishi ztrácejí na dálnici pružnost.
Málokdy je souboj konkurentů tak těsný jako v tomto případě. Výkony, vlastnosti, koncepce, výbavy i ceny jsou téměř identické. Obě značky navíc patří k těm s velmi dobrou pověstí, pokud jde o spolehlivost. Před nákupem tedy rozhodnou sympatie k dané značce, případně vizáži.